Moestuinboeken recensies 2022
09 december 2022

Moestuinboeken recensies 2022

Moestuin boeken zijn er in vele soorten en maten. In deze blog vind je kort de boeken uit de twee podcasts specials die we hebben gemaakt over moestuin boeken in 2022. In deel 1 zitten o.a. de boeken vanWim Lybaert, Vera Greutink, Velt en Phil Nauta, je beluistert aflevering 1 hier. In deel 2 zitten o.a. de boeken vanFrank Anrijs, Velt en Christopher Shein, je beluistert deze aflevering hier.

Boek 1: In de moestuin (met Wim Lybaert)

In dit boek neemt Wim je vertellend mee door de maanden van het jaar. Iedere maand omschrijft hij het gevoel wat hij heeft in de moestuin. Je krijgt er helemaal zin van om zelf ook de tuin in te gaan. Voor een beginner geeft het een goed beeld over hoe je leven kan worden met een moestuin en voor de gevorderden is het allemaal heerlijk herkenbaar. Wanneer het jaar om is verteld Wim kort over het opzetten van je eigen moestuin en het laatste gedeelte van het boek is gereserveerd voor informatie per groente. Bij iedere groente staat de nodige informatie voor alle beginners en er is een apart stukje gereserveerd voor de gevorderden. Zo heeft dit boek voor ieder wat wils.

Boek 2: Tuin smakelijk

Dit boek bevat veel goede informatie. De uitleg begint bij het kweken in potten, daarna gaan we door naar een moestuin in volle grond en ben je helemaal verkocht dan kan je de hele tuin omgooien en zorgen dat alles eetbaar wordt. Dit boek zit vol praktische tips en is mooi vormgegeven.

Boek 3: Achter glas

Achter glas is een leuk klein boekje met goede informatie om je kas optimaal te benutten. Het is een leuk cadeau om aan iemand te geven die net een kas heeft in zijn tuin. Maar zeker ook een leuk cadeau voor jezelf als je je kas wat beter wilt gaan benutten dan je nu misschien doet.

Boek 4: Bodem in balans

Dit is een echt bodemboek. Als beginnende moestuinierder is dit boek waarschijnlijk niet iets wat je trekt, en misschien ook maar goed. De bodem is het belangrijkste onderdeel van je tuin maar om er alles over te leren valt niet mee. Zeker wanneer je nog niet zo veel over de bodem weet is dit een lastig boek om doorheen te ploeteren. Heb je echter al wat meer moestuinboeken gelezen en weet je al wat meer over de bodem dan is dit boek zeker een aanrader om je kennis uit te breiden.

Boek 5: Permacultuur van appelboom tot zeekool

Dit boek neemt je mee langs 5 verschillende voorbeeldtuinen. Het is mooi om uitleg te krijgen over plannen die in een tuin gemaakt zijn en dit wordt ondersteund door mooi foto materiaal. Het boek is inspirerend en bevat veel basisinformatie over permacultuur alleen is het weinig praktisch. Dit boek gaat je vooral inspireren om een mooie tuin te maken maar legt je niet precies uit hoe je dit nou zelf kan bereiken.

Boek 6: Appel, peer en meer

Met dit boek heb je een heel goed basisboek over het kweken van standaard fruit (appel, peer, pruim, kers). De informatie is heel uitgebreid en loodst je door verschillende rassen, aanplanten, snoeien, bestuiving en ziektes. Daarna volgt nog een kort gedeelte over wat minder voor de hand liggende soorten als perzik, nectarine, nashiperen en moerbeien.

Boek 7: Permacultuur in je moestuin

Een mooi boek met goede illustraties. Het boek is alleen veel breder dan alleen de moestuin. Wij vinden het niet echt een beginners moestuinboek. Het is te uitgebreid en er wordt weinig concreet ingezoomd. Het boek gaat zoals de titel doet verwachten over de moestuin maar ook over het aanleggen van een voedselbos, water opslag in je tuin, paddenstoelen kweken, en nog vele andere dingen. Allemaal heel leuk en interessant maar niet echt iets wat je verwacht bij deze titel.

Boek 8, 9, 10 en 11: Frank Anrijs, Mulchen in de natuurlijk moestuin, Permacultuurprincipes in de natuurlijke moestuin, Zeven stappen naar een natuurlijke moestuin, Combineren in de natuurlijke moestuin

De 4 boeken van Frank Anrijs hebben we samen gevoegd. Laten we voorop stellen dat de boeken van Frank allemaal bomvol informatie zitten om een geweldige natuurlijke tuin op te zetten. We kunnen ons echter ook voorstellen dat een beginnende moestuinierder overwhelmed raakt van alle feitjes, weetjes en regels die er in staan. Deze boeken zijn in mijn ogen toch wel meer voor de gevorderde moestuinier of in ieder geval iemand die er van overtuigd is dat het moestuinieren perfect bij zich past als hobby. Deze boeken geven je geweldige inzichten maar het is een investering om ze allemaal te lezen en de informatie in je op te nemen.

Frank Anrijs geeft al zijn boeken zelf uit. Dit kost veel geld en tijd. Wil je Frank Anrijs steunen; koop je boek direct bij hem via zijn eigen website. Alle bol.com linkjes in deze blog zijn affiliate linkjes.